Witamina B12 (kobalamina) - właściwości i zastosowanie





Witamina B12 to jedna z tych podstawowych i fundamentalnych cegiełek w naszym organiźmie o niezliczonych właściwościach. Jej aktywna forma to kobalamina, natomiast w suplementach znajduje się cyjanokobalamina (nieaktywna forma), która jest aktywowana w naszych organizmach . Krystalizuje się w formie czerwonych igiełek, stąd inna nazwa "czerwona witamina". Następuje odczepienie cyjaniny od kobalaminy. Cyjanina jest tutaj stabilizatorem związku. Jej wchłanianie zachodzi w jelicie cienkim, w jego dolnym odcinku (jelito kręte). Dlatego osoby pozbawione jakiejś części tego odcinka mogą mieć problem z niedoborami witaminy B12. W tym przypadku zalecane są zastrzyki.

Nazwa tej witaminy wywodzi się od kobaltu znajdującego się w środku jej pierścienia. W małych ilościach produkowana jest w jelicie cienkim, aczkolwiek ta ilość nie wystarczy nam dla przeprowadzenia wszystkich procesów, w których jest niezbędna.

Jest rozpuszczalna w wodzie. Według przeprowadzonych badań jej nadmiar nie jest szkodliwy. Organizm wydala ją z moczem, potem i kałem. Możemy ją suplementować w postaci tabletek jak i też w zastrzykach domięśniowych. Zastrzyki są dobrym rozwiązaniem dla osób, których organizm nie przyswaja jej z przewodu pokarmowego (np. osoby starsze).

W żołądku pod wpływem pepsyny zostaje odczepiona od białek, potem łączy się z czynnikiem wewnętrznym Castle'a. Taki kompleks zapewnia przyswojenie kobalaminy w zasadowym środowisku jelita krętego. Dalej dostaje się do krwi, łączy się z białkami, które transportują ją do tkanek, szpiku kostnego, wątroby, a z nich  do innych miejsc.

Spełnia bardzo ważną rolę w naszym organiźmie. Bierze udział w metabolizowaniu węglowodanów, białek, tłuszczy na energię, dlatego zapobiega zmęczeniu i znużeniu. Dzięki niej, często nawet w godzinach wieczornych odczuwamy jeszcze energię.

Ważna dla nas wszystkich w każdym wieku, a szczególnie dla tych, u których organizm potrzebuje jej więcej ze względu na pewne okoliczności lub traci jej więcej z pewnych okoliczności:
  • dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci i młodzieży
  • dla uczących się
  • dla kobiet w ciąży                  
  • dla kobiet w okresie menopauzy
  • dla osób ciężko pracujących fizycznie i umysłowo           
  • dla osób chorych na cukrzycę
  • dla sportowców
  • dla palaczy
  • dla osób żyjących w ciągłym stresie
  • dla tych którzy cierpia na zaburzenia wchłaniania składników pokarmowych 
  • dla osób w trakcie/po przewlekłych chorobach

Rola witaminy B12 w organiźmie

  • buduje i wzmacnia kości
  • zapobiega osteoporozie i odbudowuje słaby kościec  
  • bierze udział w rozkładzie tkanki tłuszczowej
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • zalecana przy obfitych miesiączkach (duża utrata krwi, organizmowi łatwiej odbudować)
  • kobalamina jest pomocna przy chorobach : alzheimera, stwardnieniu rozsianym.       
  • razem z B6 i B9 zapobiega miażdżycy przez obniżenie poziomu homocysteiny 
  • bierze udział w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi
  • wpływa na syntezę kwasów nukleinowych w komórkach min. także w komórkach szpiku kostnego (z kolei komórki szpiku kostnego produkują czerwone krwinki)
  • jest ważna dla układu nerwowego
  1. buduje neuroprzekaźniki nerwowe, które przenoszą informację między komórkami
  2. wzmacnia otoczkę mielinową, która chroni komórki nerwowe 
  3. ułatwia naukę, wspomaga koncentrację, zapamiętywanie 
  4. zapewnia równowagę psychiczną
  5. jest potrzebna do wytworzenia metioniny (dobre samopoczucie
  6. bierze udział przy tworzeniu serotoniny, która także gwarantuje dobry nastrój, zapobiega rozdrażnieniu

Niedobór witaminy B12, objawy

  • anemia (z niedoboru B12 czyli, tzw. choroba Addisona-Biermera)
  • demencja
  • uszkodzenie nerwu wzrokowego
  • częste i notoryczne, wręcz uciążliwe zmęczenie, apatia, senność
  • otępienie, drażliwość i wahania nastroju
  • problemy z zapamiętywaniem i jąkanie się
  • zawroty głowy                                                
  • niedoczynność tarczcy
  • czasem może występować pożółkły odcień skóry                 
  • zaburzenia czucia kończyn
  • niska odporność organizmu
  • zakrzepica
  • zawał mięśnia sercowego
  • słabe, wypadające włosy
  • trądzik
Osoby, którym brakuje witaminy B12 mogą cierpieć na biegunki , zachwianie równowagi, rozdrażnienie umysłowe, nerwice, irytację z błahego powodu, lęki, chroniczne zmęczenie. Mogą też odczuwać drętwienie rąk i stóp. Mogą pojawić się problemy z chodzeniem. Proste zadanie matematyczne okazuje się nie lada wyzwaniem. U takich osób przesyłanie impulsów nerwowych przebiega bardzo wolno.


Gdy mamy osłabioną psychikę, wtedy wszelkie problemy wydają im się ogromne. Taki człowiek gorzej znosi codzienną egzystencję i mocniej przeżywa wszelkie niepowodzenia. Łatwo popada w rezygnację, stagnację, zniechęcenie czy agresję. Taka osoba odczuwa złość wobec samej siebie, ponieważ jej działania nie odnoszą żadnych pozytywnych skutków, brak jej odwagi, trudniej kojarzy fakty. Często niedobór B12 wiąże się z innymi niedoborami co też powoduje inne choroby. Należy zapobiegać ostrym niedoborom ponieważ może powodować nieodwracalne zmiany w mózgu!        

Co upośledza wchłanianie witaminy B12?

  • alkohol
  • tabletki antykoncepcyjne
  • tabletki przeciwdepresyjn
  • szybko się rozkłada pod wpływem światła i wysokich temperatur
  • palacze także mają na nią większe zapotrzebowanie
Możemy ją znaleźć w takich pokarmach jak: mięso, mleko i przetwory mleczne, wątróbka, jajka,ryby. Osoby, które nie jedzą mięsa, jajek, produktów mlecznych powinny zadbać o uzupełnienie tej witaminy w innej formie.

Dziennie zapotrzebowanie na witaminę B12

Dzieci do 3 lat - ok 0,9 mcg, 4-6 lat ok 1,2 mcg, 7-9 lat ok 1,8 mcg
Kobiety i mężczyźni - ok 2,4 mcg
Kobiety w ciąży - ok. 2,6 mcg
Kobiety karmiące - ok 2,8 mcg




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz