Kilka ważnych wskazówek na temat tego jak schudnąć i odzyskać dobre samopoczucie





Podczas odchudzania dieta powinna być zrównoważona, tak aby nie zabrakło nam ważnych składników odżywczych. Najlepiej zastosować zdrowe odżywianie i w miarę regularne, zbilansowane posiłki - jeść dużo warzyw, również niektóre owoce - bardzo wskazane są jabłka i cytryny, pić świeżo wyciskane soki, które są ogromną dawką witamin i minerałów, a do tego są niskokaloryczne, ich obecność odkwasza całe ciało, wspierają usuwanie zbędnych substancji toksycznych i dodatkowo przyśpieszają spalanie kalorii. Ważnym aspektem jest również zdrowe białko (kurczak, hemp protein), zdrowe tłuszcze - ryby, olej lniany, oliwa z oliwek i można wspomagać się pijąc różne herbaty ziołowe (dla szybszego usuwania toksyn).

Regularne posiłki zapobiegają wahaniom glukozy we krwi, dzięki czemu nie mamy napadów wilczego głodu. Jedzenie na zasadzie "mało, a częściej", również naturalnie przyśpiesza naszą materię. Organizm nie magazynuje niczego na później. Posiłki powinny być zjadane bez pośpiechu, aby żołądek zdążył wysłać do mózgu sygnał, że jest już syty - tzw. hormon sytości LEPTYNĘ. Z reguły następuje to po ok. 20 - 30 min od rozpoczęcia posiłku.


Pokarm powinien być dobrze przeżuty i wymieszany ze śliną, ponieważ pierwsze procesy trawienia zachodzą już w jamie ustnej. Amylaza znajdująca się w ślinie, rozkłada węglowodany na mniejsze cząsteczki.

Jeżeli pokarm jest dobrze rozdrobniony, organizm szybciej go trawi, jest łatwiej przyswajalny przez kosmki jelitowe i tym samym krócej zalega w naszych jelitach. Dietetycy zalecają, aby każdy kęs przeżywać minimum 30 razy zanim go połkniemy. Pokarm powinien być niemalże płynny.

Przy następnym posiłku nie ma zbędnej nadwyżki w żołądku. Gdy jemy w pośpiechu, stresie, przejadamy się - nakładamy na nasz żołądek zbyt dużo pracy. Musi poświęcić sporo czasu i energii na rozłożenie tego co mu dostarczymy. Jeszcze dobrze nie strawił jednego posiłku , a w kolejce czeka już następny. W efekcie organizm nie ma siły na inne procesy, chociażby na oczyszczanie.

Ważne jest też to, abyśmy dobrze znosili ten okres, dlatego musimy zapewnić sobie dobre samopoczucie psychiczne. Wtedy łatwiej nam będzie wytrwać w naszym postanowieniu. Gdy nie będziemy odczuwali irytacji, łatwiej będzie nam się przystosować do pewnych modyfikacji w diecie czy też likwidacji złych nawyków żywieniowych i przyzwyczajeń.


Na ten czas należy zrezygnować ze sztucznych substancji słodzących, wyrobów cukierniczych i wszelkich potraw tuczących, ograniczyć spożywanie alkoholu.

Pamiętajmy o wodzie. Starajmy się wypijać ok. 2 l, w małych ilościach przez cały dzień. Woda jest rozpuszczalnikiem dla wielu substancji chemicznych, również tych, które uruchamiają procesy odchudzania. Bierze udział w trawieniu, oczyszcza organizm z toksyn. Dzięki temu, że toksyny są wypłukiwane z organizmu, w tym min. z krwi i tkanki podskórnej (cellulit), następuje przyśpieszenie spalania tkanki tłuszczowej.

Warto zadbać o aktywność fizyczną, można zapisać się na siłownie, basen czy po prostu być bardziej aktywnym, więcej spacerować, dotleniać organizm. Ruch wzmacnia muskulaturę ciała, a jak wiadomo aby spalać tłuszcz musimy mieć mięśnie.

Dobry i odpowiednio długi sen, również odgrywa istotne znaczenie podczas odchudzania. Długość snu jest sprawą indywidualną - jedni będą wyspani po 6 godzinach, a innym wystarczy 8 godzin. Podczas snu organizm regeneruje się. Hormon wzrostu wydzielany w trakcie fazy głębokiej przyśpiesza odnowę wszystkich komórek. Organizm czerpie wtedy energię ze spalania tkanki tłuszczowej. Jeżeli śpimy za mało, produkcja wielu hormonów ulega zakłóceniu.

 

Organizm wytwarza więcej hormonu pobudzającego apetyt - GRELINĘ (produkowana przez żołądek), i mniej LEPTYNY (wytwarzana w komórkach tłuszczowych) - hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości. W skutek takich zaburzeń ciągle odczuwamy głód, mamy większą chęć na słodycze i niezdrowe przekąski i niestety tyjemy.  

Leptyna natomiast obniża poziom kolejnego hormonu - INSULINY. Gdy brakuje leptyny poziom insuliny jest wyższy i tym samym organizm odkłada więcej tkanki tłuszczowej - tam gdzie jej nie chcemy. 

Dbajmy o to, aby nasze ciało było wypoczęte. Zaburzenia hormonalne zaburzają pracę organów - wątroby, trzustki, nerek i innych. Brak snu powoduje, że jesteśmy ospali, mniej wydajni, odczuwamy zdenerwowanie.

Nie zawsze udaje nam się całkowicie odstawić wszystkie niewskazane produkty, róbmy to stopniowo, aby nie odczuwać zniechęcenia. Warto włączyć na stałe do diety te produkty , które będą wspomagały utratę tkanki tłuszczowej.

Pamiętajmy też, że każdy organizm jest inny, więc na jedną osobę bardziej zadziała "to", a na drugą "tamto", ważne jest, aby wszystko dopasować do własnych potrzeb. Jeżeli jakiś produkt nie daje nam oczekiwanych efektów, to spróbujmy z innym, każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.



1 komentarz:

  1. Ciekawy artykuł. Mam tylko problem z ilością snu, muszę przeprowadzić obserwacje ile godzin jest dla mnie optymalne.

    OdpowiedzUsuń