Dlaczego warto mieć mocne mięśnie brzucha?






Brzuszki - warto je robić czy nie warto???

Czasem zdarza mi się usłyszeć lub przeczytać w jakimś artykule, że na to ćwiczenie szkoda tracić czasu albo, że brzuszki są bezsensowne itp. Rozumiem osoby, które są związane ze sportem zawodowo albo ćwiczą dość często, regularnie wykonują ćwiczenia ogólnorozwojowe - może faktycznie oni nie potrzebują tracić czasu na brzuszki. Zapewne te mięśnie będą kształtowały się u nich podczas innych ćwiczeń.

Znam też sporo osób mających odmienne zdanie. Wiele dziewczyn po urodzeniu dziecka uważa, że gdyby nie brzuszki nie wróciłyby do formy z przed ciąży. Niektóre z nas zwyczajnie nie mają czasu na regularne ćwiczenia czy chodzenie na siłownie, a brzuszki zajmują parę minut i nie trzeba wychodzić z domu.

Jedno jest pewne - wszystkim podobają się ładne i wyrzeźbione mięśnie brzucha, a nie wielki, zwisający brzuch obrośnięty tłuszczem. Moda na szczupłą talię i sześciopak chyba nigdy nie przeminie.

Ćwiczenia na brzuch są jednymi z najczęściej wyszukiwanych w internecie. Na tę partię ciała jest ich mnóstwo i jeżeli nie brzuszki to każdy może znaleźć dla siebie coś odpowiedniego.
Na pewno lepiej się czujemy, gdy możemy swobodnie ubrać dowolny strój i nie martwić się, że coś będzie nie tak. Niektórzy mają z tego powodu spore kompleksy, szczególnie latem, kiedy odsłaniamy najwięcej ciała.


 Mięśnie brzucha warto mieć w dobrej formie nie tylko ze względów estetycznych, ale w głównej mierze ze względów zdrowotnych.

Jakie korzyści dają nam mocne mięśnie brzucha?

  • poprawiają perystaltykę jelit
  • przyśpieszają trawienie
  • lepsze przyswajanie składników pokarmowych i wydalanie substancji szkodliwych
  • szybszy metabolizm
  • ochraniają organy wewnętrzne
  • dzięki mocnym mięśniom brzucha mamy lepszą równowagę
  • mocny brzuch to też stabilna i wyprostowana postawa ciała
  • mniej się garbimy podczas pracy siedzącej
  • podczas ćwiczeń wydziela się serotonina, która poprawia nasze samopoczucie i zmniejsza apetyt
  • mamy więcej energii
  • poprawiają krążenia w narządach
  • pozytywnie wpływają na cały splot trzewny (splot nerwowy, słoneczny)
  • wyrzeźbiony brzuch dodaje pewności siebie
  • chronią przed przepukliną
  • mięśnie brzucha pomagają uzyskać lepsze wyniki w różnych dyscyplinach sportowych
  • wyćwiczone mięśnie przed ciążą lepiej podtrzymują brzuch w trakcie ciąży oraz powodują, że łatwiej i szybciej wraca on do formy po porodzie (w sieci jest pełno wypowiedzi modelek, trenerek fitnessu)

Jeszcze przed ciążą warto zadbać o dobrą formę tych mięśni  i ogólną kondycję. Niektóre kobiety doznają rozstępu mięśnia prostego po porodzie.
Jeżeli mięśnie są słabe i mało elastyczne późnej powrót do pierwotnej formy może być utrudniony. Kobiety w ciąży nie mające przeciwwskazań lekarskich do ćwiczeń również mogą uczęszczać na gimnastykę, jogę, pilates.

Poza tym wszelkie stresy, lęki, nerwy mają ujście właśnie w trzewiach - często słyszymy jak ktoś mówi: "ściska mnie w brzuchu". Odpowiednie ćwiczenia masują brzuch, pomagają się zrelaksować i rozluźnić.

Ze względu na autonomiczny układ nerwowy brzuch to podobno drugi "mózg".

Mocne mięśnie brzucha to podstawa niemalże w każdej dziedzinie sportowej - boks, karate, judo, bieganie, podnoszenie ciężarów, piłka nożna i inne. 

Nie chodzi o to, aby przesadzać, gdyż takie postępowanie mija się z celem i przynosi więcej szkód niż pożytku. Przetrenowanie może prowadzić do różnych kontuzji. Aby uzyskać pozytywne efekty wystarczy ćwiczyć 15 minut dziennie co 3 - 4 dni.

Jakie ćwiczenia kształtują mięśnie brzucha?

  • brzuszki (na kołysce, na piłce do pilatesu, na ławeczce)
  • przysiady
  • nożyce
  • bieganie
  • podciąganie nóg ze zgięciem w kolanie
  • skręty tułowia
  • deska
  • rowerek
  • kręcenie na hula-hopie
  • stepper skośny

Jak widać nie musi to być od razu popularna 6 Weidera. Jest wiele sposobów, aby wzmocnić mięśnie brzucha.
Bardzo ważne jest zachowanie prawidłowej techniki przy tym ćwiczeniu, aby nie nabawić się przeciążeń i innych urazów. Liczy się "jakość", a nie "ilość".

Jeżeli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych myślę, że warto zadbać o tę część ciała.
W ciąży kobieta powinna skonsultować z lekarzem czy taka aktywność ruchowa będzie wskazana i bezpieczna.


Jaka jest prawidłowa technika wykonywania brzuszków?

Najlepiej położyć się na macie lub na czymś co nie będzie zbyt twarde dla pleców. Nogi uginamy w kolanach, a stopy stawiamy na podłodze. Ręce składamy za głową. Unosimy klatkę piersiową i barki bez tułowia. Trzeba pamiętać, aby unikać zaokrąglania i ciągnięcia szyi do klatki piersiowej i nie przyciągać łokci do siebie. Nie zapominajmy również o oddychaniu, dzięki tamu mięśnie pracują efektywniej i wydajniej. Część lędźwiowa musi leżeć na macie (bez odrywania w trakcie ćwiczenia).

Robiąc brzuszki skośne przyjmujemy analogiczną pozycję. Następnie wykonując delikatny skręt w tułowiu, staramy się prawym łokciem dotknąć lewego kolana i na przemian.




2 komentarze:

  1. Ciekawy wpis, jeżeli mogę polecić to zapraszam na stronę, która posiada diety na płaski brzuch. Super diety, które są według mnie skuteczne :)

    OdpowiedzUsuń