Bolesne miesiączki - jak sobie z tym skutecznie poradzić?





Silny ból odczuwany podczas okresu jest utrapieniem wielu kobiet. Niektóre panie mają to szczęście, że przechodzą go bez większych trudności i nerwów. Ale niestety część z nas, z powodu intensywnych boleści w okolicy podbrzusza nie jest w stanie normalnie funkcjonować w pierwszych dniach okresu. Często zdarza się, że wstępne symptomy pojawiają się już na kilka dni przed samym okresem. Możemy odczuwać tzw. początkowe syndromy PMS tj. rozdrażnienie i gorsze samopoczucie. Nie raz dochodzi do zatrzymania wody w organiźmie, pojawia się uczucie ociężałości, obrzmienia ciała i ból piersi.
Podczas samego okresu ból może promieniować do różnych miejsc: do kolan, ud, pachwin, czy kręgosłupa. Mogą się pojawić bóle i zawroty głowy, mdłości, wymioty, biegunki, a nawet omdlenia. 

Ból menstruacyjny dzielimy na:

  • pierwotny
  • wtórny

Ból pierwotny powodują rozchwiane hormony, a dokładnie nadmierna ilość estrogenów w stosunku do progesteronu w drugiej części cyklu. Mięsień macicy produkuje nadmierną ilość prostaglandyn typu PGF2 i PGE2 (tzw. hormony bólu). Pod wpływem prostaglandyn błona śluzowa macicy zaczyna się złuszczać. Sama macica zbyt szybko i silnie się kurczy, czemu towarzyszy dość intensywny ból. Do naczyń krwionośnych tego organu dopływa mniejsza ilość krwi i tlenu. Do nadmiernej produkcji prostaglandyn również może się przyczynić nadmierny stres i zaburzony metabolizm. Najsilniejszy ból pojawia się tuż przed rozpoczęciem krwawienia i w jego pierwszych godzinach.


Inną przyczyną o podłożu hormonalnym może być zaburzona gospodarka wazopresyny. Wazopresyna jest hormonem antydiuretycznym wytwarzanym przez podwzgórze. Natomiast do jej uwolnienia dochodzi w tylnym płacie przysadki mózgowej. Odpowiada za regulację nawodnienia organizmu, obkurczanie naczyń krwionośnych i stabilizację samopoczucia. W trakcie bolesnego okresu jej ilość jest znacznie wyższa , ok. 4 razy niż normalnie. Jej nadmiar również potęguje kurczliwość macicy co objawia się bólem.

Ból wtórny może wynikać z nieprawidłowej budowy anatomicznej macicy, zmian chorobowych, stanów zapalnych tj.

  • endometrioza
  • mięśniaki
  • zapalenie przydatków
  • zwężenie kanału szyjki macicy
  • tyłozgięcie macicy
  • przodozgięcie macicy
  • niedoczynność tarczycy

Co może nasilać objawy bólu podczas miesiączki?

  • antykoncepcyje władki wewnątrzmaciczne
  • nieodpowiednie tampony, czasem lepiej stosować podpaski
  • drożdżyca pochwy, infekcje układu moczowego
  • stres
  • kofeina (kawa, cola)
  • gazowane napoje
  • potrawy ciężkostrawne, smażone, słone, pikantne

SPOSOBY NA BOLESNE MIESIĄCZKI

Aby złagodzić wszelkie dolegliwości, które mogą nam towarzyszyć podczas okresu ważne jest to, abyśmy zaczeły im zapobiegać dużo wcześniej, zanim on nadejdzie. Postarajmy się uzupełnić niedobory witamin i minerałów bo od nich zależy właściwa praca hormonów i nasze samopoczucie. Zadbajmy o właściwą diete i odpowienią ilość snu.


1. KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA 3

Inaczej niskonasycone kwasy tłuszczowe: kwas EPA (eikozapentaenowy), kwas DHA (dokozaheksaenowy), kwas ALA ( L-linolenowy). Mają  działanie przeciwzapalne i hamują produkcję prostaglandyn. Poprawiają przyswajanie ważnych witamin (A, D, E, K), które również są istotne podczas okresu. Są ważnym elementem zapewniającym prawidłową pracę ukłądu nerwowego. Ponad 50% kory mózgowej zbudowane jest właśnie z kwasów DHA. Ich niedobór zwiększa podatność na stres i nerwowość. Poprawiają ukrwienie szyjki macicy. Poza tym przywracają regularność cykli menstruacyjnych.

Zawierają je takie produkty jak: ryby, makrela, łosoś, halibut, tuńczyk, pstrąg, algi morskie, olej lniany, orzechy włoskie, pestki dyni, awokado.

2. WITAMINY Z GRUPY B

Witaminy B2, B3, B6 są ważne przy produkcji hormonów tarczycy, a B5 jest ważna do regulacji hormonów nadnerczy. B1 (tiamina) bierze udział w tworzeniu neuroprzekaźników. B2 (ryboflawina) bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Uczestniczy w transporcie tlenu do komórek. B3 (niacyna) jest istotnym elementem przy produkcji hormonów płciowych - progesteronu i estrogenu, oraz tyroksyny, insuliny i kortyzolu (hormon stresu). Witamina B6 łagodzi bolesność piersi, zmniejsza zatrzymanie wody w organiźmie, zapobiega wahaniom nastroju. Witamina B9 (kwas foliowy) bierze udział przy podziałach czerwonych krwinek, natomiast B12 jest potrzebna przy produkcji nowych erytrocytów. Ogólnie kompleks witamin z grupy B wspaniale harmonizuje układ nerwowy i gwarantuje nam odpowiedni poziom energii. Ich obecność sprawia, że lepiej znosimy wszelkie sytuacje stresowe.

Zawierają je takie produkty jak: płatki owsiane, orzechy, otręby, pierś z inydka, wątróbka, łosoś, kasza gryczana, warzywa, brokuły, jajka, przetwory mleczne.


3. ANTYOKSYDANTY

Do tej grupy należą min. witaminy A, C, E i selen. Przeciwutleniacze chronią nasze komóki przed szkodliwymi mutacjami i zmianami. W przypadku już istniejących komorek chorobowo zmienionych, mogą powodować ich rozpad lub blokować ich dalsze podziały. Zdrowe komórki zostają przy tym nienaruszone. W obrębie układu rozrodczego taką niekorzystną zmianą może być choćby przerost błony śluzowej macicy lub inne choroby. Znajdziemy je w świeżych warzywach, owocach, ziołach i superfoods.

4. MACA

Maca jest peruwiańską rośliną, zawierającą mnóstwo witamin min. A, B1, B2, B3, B6, E, C, minerałów: żelazo,magnez, sód, miedź, selen, cynk, mangan, bor. Poza tym zawiera jeszcze inne cenne składniki, które korzystnie oddziaływują na nasz organizm. Jest adaptogenem, więc pomaga nam łatwiej przejść przez różne sytuacje stresowe, zapobiega zmęczeniu i wahaniom nastrojów. Hamuje stany zapalne, poprawia płodność, reguluje cykl menstruacyjny i zapobiega objawom PMS lub skutecznie je łagodzi. Więcej o macy pisałam tutaj.


5. CHLORELLA I SPIRULINA

Te małe algi zawierają kluczowe składniki wspierające prawidłowy wzrost i rozwój wszystkich komórek ludzkiego organizmu. Nasze ciało bardzo dobrze je przyswaja, gdyż skład chemiczny ich plazmy jest podobny do składu naszej krwi. Zawierają cały zestaw witamin z grupy B, A, C, E, K, H, żelazo, magnez, cynk, selen, chrom, wapń, inozytol, nienasycone kwasy tłuszczowe (w tym GLA), kwasy nukleinowe (RNA i DNA), chlorofil oraz bardzo dobrze przyswajalne białko. Chlorella świetnie oczyszcza organizm z toksyn, w tym z metali ciężkich takich jak rtęć. Spirulina zawiera fenyloanalinę, która kontroluje apetyt i może nas uchronić przed dodatkowymi kilogramami. Wspaniale podnoszą sprawność intelektualną i siły psychiczne. Algi przyjmowane regularnie (razem bądź oddzielnie) bardzo pozytywnie wpywają na menstruację. Zmniejszają dyskomfort, uśmierzają ból, zapobiegają gromadzeniu płynów w problematycznych częściach ciała. Tym samym likwidują dokuczliwe obrzęki. Tonizują wszystkie nerwy i mięśnie.

6. OLEJ LNIANY I SIEMIĘ LNIANE

W swoim składzie również zawierają korzystne kwasy Omega 3 i dodatkowo kwasy Omega 6. Wywierają pozytywny wpływ na wyregulowanie cyklu menstruacyjnego poprzez regulację gospodarki hormonalnej. Ból podczas okresu jest mniejszy. Likwidują bóle podbrzusza i obrzęki. Hormony szczęścia są produkowane z kwasów Omega 3. Dzięki temu mamy lepszy nastrój i mniejszą drażliwość. Ułatwiają wchłanianie wapnia.


7. OLEJ Z WIESIOŁKA

W swoim składzie zawiera dwa ważne nienasycone kwasy tłuszczowe, mianowicie kwas cis-linolowy i kwas gamma-linolenowy (GLA) oraz magnez, wapń, cynk, selen. Ten skład idealnie uśmierza dolegliwości podczas okresu. Działa przeciwzapalnie, koi bóle różnego pochodzenia w tym ból głowy. Kwas gamma-linolenowy zapobiega zlepianiu się czerwonych krwinek i poprawia przepływ krwi przez naczynia krwionośne. Wiesiołek również reguluje zaburzenia cyklu menstruacyjnego, zmniejsza bolesność piersi i poprawia ukrwienie śluzówki. Poza tym reguluje gospodarkę hormonalną i usuwa toksyny z organizmu. 

8. MAGNEZ

Ten pierwiastek również zadba o nasze lepsze samopoczucie i rozluźnienie mięśni gładkich. Poza tym bierze udział w licznych reakcjach zachodzących w naszych organizmach, w przemianie białek, węglowodanów i tłuszczy. Dostarcza energię do komórek mięśniowych i nerwowych. Jeśli mamy niedobory magnezu ściany naczyń krwionośnych, w tym macicy mogą się nadmiernie kurczyć. Zmniejszy to przepływ krwi przez tkanki i spowoduje niedotlenienie, czego konsekwencją mogą być silniejsze skurcze i bóle. Oprócz tego możemy odczuwać rozdrażnienie i zmęczenie. Magnez reguluje tarczycę, zapobiega niedoczynności tego gruczołu. Równowaga serotoniny także jest zależna od magnezu. Gdy mamy niedobór serotoniny możemy być bardziej podatni na migreny, nerwice i depresję. Więcej o magnezie znajdziesz tutaj.

Zawierają go takie produkty jak: kakao, banany, migdały, natka pietruszki, kasza gryczana, płatki owsiane, koper włoski.

9. CYNK

Ten pierwiastek także jest niezbędny do prawidłowej pracy całego organizmu. Ma wpływ na odpowiednią kurczliwość mięśni i tworzenie zdrowych komórek. Reguluje odpowiedni poziom witaminy A. Normalizuje cykl miesiączkowy, zapobiega stanom depresyjnym, poprawia pamięć i koncentrację. Przyśpiesza gojenie ran i zapobiega powstawaniu wyprysków skórnych. Jest składnikiem budującym receptory dla hormonów płciowych

Gdzie go szukać: pestki dyni, ostrygi, wątróbka, wołowina, czosnek, dziki ryż, kiełki pszenicy, kakao, płatki owsiane, kasza gryczana, jajka.


10. WAPŃ I WITAMINA D3

Ten kompleks normalizuje poziom estrogenu w organiźmie. Łagodzą dolegliwości okresu, redukują uczucie bólu, zmniejszają skurcze macicy. Wapń ponadto reguluje ciśnienie i wpływa na odpowiednią krzepliwość krwi, na sprawniejsze przekazywanie impulsów między komórkami nerwowymi i na właściwą kurczliwość mięśni gładkich (tonizuje skurcze macicy). Witamina D odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, chroni przed otępieniem i przygnębieniem. Chroni przed miażdżycą i tym samym przed zwężeniem światła naczyń krwionośnych. Poprawia przepływ krwi w tkankach. Przy jej niedoborze nasze mięśnie będą słabsze i może występować nadciśnienie tętnicze krwi.

Możemy je znaleźć w takich produktach jak: tłuste ryby, nabiał, zielone warzywa liściaste. tran, żółtka jaj.

ZIOŁA NA DOLEGLIWOŚCI MENSTRUACYJNE



1. NAGIETEK

Zawiera magnez, mangan, witaminy A, B C. Leczy wszelkie stany zapalne, działa rozkurczowo i poprawia pracę wątroby. Ogólnie pomaga przy zaburzeniach menstruacyjnych i znosi bóle podczas okresu. Działa uspokajająco, odpręża i relaksuje. Jego kwiaty zawierają dużo antyoksydantów, które wymiatają wolne rodniki i chronią przed mutacjami komórkowymi. Więcej o nagietku tutaj.


2. RUMIANEK

Również zawiera wiele wartościowych związków: witaminy B3, B4, C, flawonoidy. Działa jak lek przeciwbólowy, dlatego warto go mieć pod ręką w takie dni. Działa przeciwzapalnie i rozkurczowo na mięśnie gładkie, poprawia perystaltykę jelit, likwiduje uporczywe wzdęcia. Wzmacnia naczynia krwionośne. Hamuje mdłości. Likwiduje stany lękowe, depresyjne, wycisza i relaksuje. Cały post na temat rumianku jest tutaj.

3. NIEPOKALANEK POSPOLITY

Inaczej niepokalanek mnisi, to kolejne idealne remedium na kobiece hormony i dolegliwości. Jest stosowany podczas zaburzeń menstruacyjnych (obfite, skąpe krwawienia, zbyt częste, zbyt odległe). Hamuje nadmierne wydzielanie prolaktyny z przysadki mózgowej. Dzięki temu stężenie progesteronu jest na normalnym poziomie i nie dochodzi do nadprodukcji prostaglandyny przez komórki macicy. Zapobiega objawom towarzyszącym zespołowi napięcia przedmiesiączkowego tj. spadek nastroju, ból i obrzmienie piersi, bóle głowy. Działa rozkurczowo i odprężająco. Usuwa nadmiar wody z organizmu (działanie moczopędne) i zapobiega obrzękom ciała.


4. SZAŁWIA LEKARSKA

Zawiera witaminy A, z grupy B, C, wapń, magnez, potas, żelazo, cynk, i inne związki. Występujący w niej olejek eteryczne działaja rozkurczowo i przeciwzapalnie. Fitoestrogeny naśladują działanie żeńskich hormonów płciowych - estrogenów. Zmniejsza ból podczas okresu i także reguluje okres. Łagodzi bóle brzucha, skurcze jelit, kolki i usuwa wzdęcia. Pomaga się uspokoić, wyciszyć i zrelaksować.

5. LIŚĆ MALINY

Zawiera witaminy B1,B2, B6, E,C, minerały: żelazo, magnez, wapń, flawonoidy. Wzmacnia macicę, działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, ściągająco i rozkurczowo. Może zahamować biegunkę. Poza tym obniża gorączkę i działa napotnie usuwając toksyny z organizmu. Liść maliny uchodzi za świetne zioło na kobiece dolegliwości: wyreguluje okres, zapobiega mdłościom, unormalizuje ciśnienie krwi i poziom cukru. Jest stosowany także podczas ciąży i połogu, gdyż min. pomaga wrócić macicy do normalnego stanu sprzed ciąży (zapewnia odpowiedni tonus mięśniowi macicy).


6. IMBIR

Imbir zawiera sporo witamin z grupy B (B1,B2,B3,B4, B6,B9), C, E, K. Z minerałów: wapń, mangan, żelazo, cynk, selen, miedź, potas. Imbir również blokuje produkcję prostaglandyn. 2-3 plasterki dodane do herbaty już przyniosą dobre rezultaty. Ma działanie rozgrzewające i działa rozkurczowo na mięśnie gładkie, zapobiega agregacji płytek krwi, poprawia przepływ krwi i dotlenienie wszystkich komórek. Jest pomocny na skąpe i bolesne owulacje. Skutecznie zapobiega porannym mdłościom. Działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Usuwa nadmiar wody z organizmu. Więcej na temat imbiru tutaj.

7. SOK Z ALOESU

I tutaj również znajdziemy mnóstwo witamin: A, B1, B2, B3, B4, B6, B9, B12, C, E. Z ważnych minerałów: wapń, cynk, selen, żelazo, mangan, miedź. Zawiera kompesterol i beta-sitosterole, związki które wykazują działanie przeciwzapalne. Rozszerza naczynia krwionośne i poprawia krążenie krwi oraz transport tlenu do komórek. Uchodzi za skuteczny adaptogen. Wyciszając układ nerwowy ułatwia przejście przez sytuacje stresowe i traumatyczne. Odtruwa i oczyszcza organizm. Warto zacząć go pić chociaż 5-3 dni przed okresem.

8. PLUSKWICA GRONIASTA

Zwalcza bóle menstruacyjne, działa przeciwzapalnie, rozkurczowo i przeciwbólowo. Dawniej była stosowana nie tylko w łagodzeniu bólu menstruacyjnego, ale i bólu porodowego. Wzmaga wydzielanie hormonów żeńskich. Poza tym, że łagodzi PMS, zmniejsza lub likwiduje dolegliwości związane z menopazuą. Stymuluje te same obszary mózgu co estrogeny. Jest stosowana przy silnych bólach mięśniowych i rozległych stanach zapalnych. Osoby z chorą wątrobą powinny konsultować się z lekarzem przed zastosowaniem tego ziela.

CO JESZCZE MOŻE POMÓC ZŁAGODZIĆ DOLEGLIWOŚCI PODCZAS OKRESU?



1. TERMOFOR

Ten sposób sprawdza się od niepamiętnych czasów. Ciepłe okłady łagodza skurcze, poprawiają krążenie w obrębie naczyń macicy i zmniejszają ból. Rozgrzewają, rozluźniają i relaksują. Pamiętajmy tylko, żeby temperatura wody nie była zbyt wysoka. Do tego możemy wykonać delikatny masaż podbrzusza.

2. ZDROWA DIETA

To jak się odżywiamy również ma znaczenie na to jak się czujemy w tych dniach. Najlepiej zrezygnować z żywności przetworzonej, zawierającej konserwanty, cukier i sztuczne ulepszacze. Im mniej toksyn tym lepiej. Przeprowadzono badania na podstawie, których udowodniono, że pestycydy są bardzo niebezpieczne dla układu rozrodczego kobiet. Powodują rozstrojenie hormonalne i negatywnie wpływają na płodność. Możemy jeść chleb razowy, kaszę gryczaną, ciemne pieczywo, naturalne jogurty, ryby i dużo warzyw. Nie przesadzajmy z solą, bo sól dodatkowo przyczynia się do zatrzymania wody. Jeżeli  będziemy chciały pozbyć się obrzęków i nadmiaru wody warto zagryzać seler, który skutecznie sobie z tym radzi. Działanie moczopędne również wykazują herbatki ziołowe i natka pietruszki. Starajmy się, aby nasza dieta była odpowiednio dobrze zbilansowana, ponieważ w sytuacjach stresu, napięć, stanów zapalnych nasz organizm zużywa o wiele więcej witamin i składników mineralnych.


3. ĆWICZENIA

Lekka gimnastyka czy aktywność ruchowa, ale poprzedzająca dni okresu również łagodzi dolegliwości menstruacyjne. Ćwiczenia rozluźniają ciało, rozładowywują napięcia nerwowe, i zwiększają wydzielanie hormonów szczęścia 😉.

4. UNIKANIE STRESU

Często jesteśmy nadmiernie obciążone pracą, dodatkowymi obowiązkami różnymi problemami co też potęguje napięcie mięśni i nerwowość. Wtedy warto dać sobie trochę luzu, przyda się jakaś spokojna muzyka, po pracy można wziąć dłuższą drzemkę czy kąpiel relaksacyjną z dodatkiem lawendy.

5. PICIE ODPOWIEDNIEJ ILOŚCI WODY

Odwodnienie pociąga za sobą uwolnienie wazopresyny, czyli hormonu antydiuretycznego, który zwiększa częstotliwość skurczy. Staraj się wypijać ok. 2l wody dziennie, aby temu zapobiec. Dzięki opowiedniemu nawodnieniu, nie dojdzie do nadprodukcji wazopresyny, która ogranicza przepływ krwi w naczyniach krwionośnych i powoduje bolesne skurcze macicy. Odwodnienie może powodować kofeina i alkohol.

A Wy czym się wspieracie w te dni? 😉



Źródła:
http://womensmatters.pl/czerwony-alarm-czyli-interpretowac-swoja-miesiaczke/
https://rbej.biomedcentral.com/articles/10.1186/1477-7827-4-30
http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/choroby-kobiece/miesiaczka-nie-musi-bolec-skad-sie-biora-bolesne-miesiaczki_34468.html
https://kobiecosc.info/bolesne-miesiaczki-przyczyny/
http://www.healthywomen.org/condition/menstrual-disorders
http://youngwomenshealth.org/2013/08/22/painful-periods/




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz