Czym zaspokoić chęć na słodycze? 12 naturalnych produktów, którymi można je zastąpić





Nadmierny apetyt na słodycze przed okresem, apetyt na słodycze w nocy, apetyt na słodycze i ciągłe zmęczenie, senność, wzrost wagi . Jak widać ten probelm dopada nas wszystkich. Warto wiedzieć jak sobie z tym poradzić i czym zaspokoić chęć na słodkie.

Czasem dopada nas chandra, albo najzwyczajniej w świecie mamy ogromną chęć na słodycze. Gdy to sie zdarza raz na miesiąc to jeszcze nic wielkiego sie nie dzieje 😉 Gorzej, gdy takie zachcianki mamy non stop i nie możemy się od nich odpędzić. Objadanie się sklepowymi słodyczami może się dla nas bardzo źle skończyć. Nasz mózg dosyć szybko i łatwo się przyzwyczaja do cukrów prostych. Takie produkty nie wnoszą do organizmu nic poza pustymi kaloriami. Nie dość, że przybędzie nam więcej kilogramów, to jeszcze będziemy częściej odczuwali zmęczenie i nerwowość.

Cukier pustoszy organizm, zwiększa apetyt i sprawia, że ciągle odczuwamy głód. Powoduje zaburzenia gospodarki hormonalnej, zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy, przyśpiesza starzenie się organizmu i psuje zęby. Jest pożywką dla bakterii, pasożytów i wirusów.

Lista jego negatywnych skutków ubocznych jest o wiele dłuższa. Na temat białego cukru i jego szkodliwego wpływu na nasze zdrowie pisałam już tutaj 😊 .

Damon Gameau, w bestsellerowej książce swojego  autorstwa pt. "Cały ten cukier" oraz w filmie o tym samym tytule, świetnie pokazał na swoim przykładzie co się dzieje z naszym ciałem i mózgiem, gdy nasza dieta jest bogata w cukier. 


Aby uniknąć wielu przykrych konsekwencji zawsze możemy wybrać inne, rozsądniejsze rozwiązanie, wykluczające zwykły cukier z diety. Jest wiele naturalnych produktów. W stu procentach będą zdrowszym zamiennikiem dla tradycyjnych słodkości. Dbajmy o zdrowie swoje, zdrowie naszej rodziny i wybierajmy mądrze. Pamiętajmy, że zawsze, gdy coś zjadamy tym samym wybieramy zdrowie albo chorobę w zależności od rodzaju produktu.

Oto przykładowe zdrowe słodycze oraz zdrowe desery dla dzieci i dla dorosłych 😉.



1. FIGI SUSZONE

Suszone figi mają naturalną słodycz i dużo błonnika, dlatego sycą na dość długo. Poza tym zawierają dużo witamin i minrałów tj.: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K, magnez, wapń, potas, miedź. Magnez wraz z witaminami z grupy B uspokajają i poprawiają pracę całego układu nerwowego. Witamina A poprawia wzrok, stan cery, włosów i paznokci. Dzięki obecności błonnika chronią przed osiadaniem cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych, a tym samym przed miażdżycą. Poprawiają pracę serca i jelit. Zapobiegają zaparciom.


2. DAKTYLE

Daktyle suszone świetnie poprawiają nastrój😊. Można je zjadać same lub łączyć z innymi daniami w wersji na słodko np. z kaszą jaglaną bądź ryżem. Dodają energii i przyśpieszają regenerację po intensywnym wysiłku. Znajdziemy w nich witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, B9. Z minerałów: cynk, fosfor, magnez, miedź, selen, kobalt, wapń, żelazo, siarkę, potas i bor. Poza tym daktyle zwieraja również luteinę, która wraz z witaminą A wspiera zdrowie naszych oczu. Jak widać mamy całą listę substancji niwelujących stres i złe samopoczucie. Żelazo chroni przed anemią i jest potrzebne podczas powstawania erytrocytów. Odkwaszają organizm i przywracają właściwe pH. Obecne w nich salicylany działają przeciwzapalnie, przeciwzakrzepowo i przeciwgorączkowo.


3. JABŁKA  SUSZONE I ŚWIEŻE

Jak mówi stare przysłowie: " zjadaj jedno jabłko dziennie, a ustrzeżesz się przed chorobą"😉. Jabłka zawierają sporo pektyny - wartościowego błonnika, który rozpuszcza i usuwa złogi z jelit oraz obniża poziom złego cholesterolu LDL. Również są kopalnią pod względem zawartości różnych związków organicznych. Z witamin mamy: A, B1, B2, B3, B6, B9, C, E, K. Natomiast z minerałów: żelazo, magnez, potas, fosfor, cynk i wapń. Kwercytyna wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i zapobiega agregacji płytek krwi.


4. DOMOWA CZEKOLADA 

Czekolada powoduje wydzielanie hormonów szczęścia 😉. Aby była dobrej jakości, możemy ją przygotować sami. Wtedy będziemy mieli pewność, że to nie wyrób czekoladopodobny, tylko prawdziwa czekolada. Jako składniki mogą nam posłużyć: olej kokosowy, kakao bio dobrej jakości, miód bądź inny zamiennik. Poza tym możemy do niej dodać co tylko zechcemy: suszone owoce, orzechy, migdały. Tak przygotowana czekolada będzie zdrowa i smaczna. Nie wykazuje szkodliwego działania, jak to ma miejsce w przypadku zwykłych czekolad. Także, możemy się nią zajadać bez obaw.


5. CIASTECZKA OWSIANE FIT DOMOWEJ ROBOTY

Płatki owsiane także są bogate w błonnik, a więc sycą na długi czas i regulują pracę przewodu pokarmowego. Zawierają kompleks witamin z grupy B, E, PP,  cynk, selen, magnez, żelazo. Znajdziemy w nich sporo aminokwasów w tym tryptofan, niezbędny do produkji serotoniny. Poprawiają pracę mózgu, pamięć i koncentrację. Stabilizują poziom insuliny i zapewniają energię na dłuższy czas. Są również idealną przekąską podczas nauki. Takie ciastka bez cukru są zarówno zdrowe jak i dietetyczne. Do przygotowania ciastek potrzebujemy:

  • 1 szklankę płatków owsianych
  • 1 jajko
  • 1 banan
  • cynamon (wedle uznania)
Płatki możemy lekko zmielić w młynku do kawy, bądź pozostawić całe. Banana rozgniatamy widelcem. Następnie wszystkie składniki łączymy razem i dokładnie mieszamy. Wedle uznania możemy dodać bakalie, suszoną żurawinę, posiekane daktyle, migdały, słonecznik czy orzechy. Na brytfance wyłożonej papierem, formujemy ciastka dowolnych rozmiarów. Pieczemy przez ok. 10 - 15 minut w temperaturze ok. 180 stopni.


6. ŚLIWKI SUSZONE

Suszone śliwki najczęściej są polecane na zaparcia i regulację pracy przewodu pokarmowego. Błonnik w nich zawarty przyśpiesza drenaż treści pokarmowej. Podobnie jak większość produktów bogatych w błonnik obniżają poziom złego cholesterolu i tym samym poprawiają funkcjonowane serca i układu krwionośnego. Polifenole wychwytują wolne rodniki, chroniąc nasze komórki przed degeneracją. Wapń i witamina K wzmacniają kości i zęby. Jedyny minus to ich kaloryczność. W 100 g zawierają ok. 300 kcal, aczkolwiek są to kalorie pochodzenia naturalnego.

7. MORELE SUSZONE

Mają dużo beta karotenu, który jest silnym przeciwutleniaczem. Poza tym witaminy A, B, C, E, K, magnez, potas, wapń, żelazo. Ilość błonnika również jest nie mała. Morele odkwaszają organizm i poprawiaja prace jelit. Poprawiają pracę wątroby i woreczka żółciowego. Potas reguluje ciśnienie krwi i gospodarkę wodną organizmu. W nadmiarze moga powodować przeczyszczenie.


8. BANANY SUSZONE I ŚWIEŻE

Banan ma wysokie wartości odżywcze. Zapewnia solidną dawkę energii. Ze względu na bogactwo potasu jest mile widziany w diecie nadciśnieniowców. Poza tym porawia pracę mózgu, sprzyja nauce i zapamiętywaniu. Magnez działa kojąco na nerwy i mięśnie, zapobiega drętwieniu i mrowieniu kończyn. Cynk poprawia stan włosów, skóry i paznokci. Jeżeli potrzebujemy zjeść coś po siłowni to banan będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Więcej na temat bananów znajdziesz tutaj.


9. JOGURT NATURALNY Z OWOCAMI I Z MIODEM BĄDŹ SYROPEM KLONOWYM

Zawiera przyjazne bakterie i wspiera naszą florę jelitową. Poprawia przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Zawiera białko oraz wapń niezbędne dla mocnych kości i zębów. Jak wiadomo, wszystkie owoce są bogatym źródłem ważnych witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Syrop klonowy poprawia wydzielanie insuliny i uwrażliwia komórki tłuszczowe na jej obecność. W momencie, gdy komórki tłuszczowe nie reagują na insulinę zaczynamy się przejadać i w efekcie przybieramy na wadze. Poza tym, syrop klonowy sprzyja florze bakteryjnej. 


10. ORZECHY LASKOWE

Orzechy laskowe mają mnóstwo witaminy młodości, czyli witaminy E. Posiadają cały komples witamin z grupy B, A, K, C, nienasycone kwasy tłuszczowe, wapń, magnez, żelazo, miedź, mangan i potas. Zawierają cenny aminokwas argininę poprawia elastyczność ścian żył i tętnic. Obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych poprawia pracę mózgu, chroni przed demencją, likwiduje stany zapalne i wspiera pracę serca. Orzechy laskowe są produktem dosyć kalorycznym. W 100g zawierają około 600 kcal.


11. ŚWIEŻO WYCISKANE SOKI

Świeże soki są bogatym źródłem naturalnych witamin i przeciwutleniaczy. Po wypiciu są szybko metabolizowane i łatwo trafiają do krwiobiegu. Organizm w krótkim tępie dostaje sporą dawkę witamin. Świeże soki alkalizują cały organizm, usuwają zbędne produkty przemiany materii i oczyszczają komórki z toksyn. Często po wypiciu takiej porcji soku czujemy się wystarczająco syci i mija nam chęć na słodycze.


12. PUDDING CHIA - ZDROWY DESER DOMOWEJ ROBOTY 

Każdy z nas zna jakieś szybkie desery 😉. Nasiona chia to małe ziarenka o dużych właściwościach higroskopijnych. Zawierają cenne kwasy Omega 3, wapń, magnez, żelazo, cynk, witaminy z grupy B, E oraz błonnik. Dzięki zdolnościom pochłaniania wody nawilżają ściany jelit. Dodają energii i tym samym są bardzo wskazane dla sportowców. Zwiększają wytrzymałość organizmu na długotrwały wysiłek bądź intensywną pracę umysłową. 

Pudding chia jest bardzo prosty w wykonaniu. Do przygotowania takiego deseru potrzebujemy:

  • 4 - 5 łyżek nasion chia
  • jogurt naturalny 400g
  • dowolne owoce
  • syrop klonowy do smaku

Jogurt łączymy z nasionami chia i syropem klonowym. Dodajemy owoce, a następnie wszystko przekładamy do pojemniczków. Wstawiamy do lodówki na około 3 godziny. 


Źródła:
https://www.naturalna-medycyna.com.pl/nasiona-chia-10-wlasciwosci-zdrowotnych-nasiona-chia.html
http://astrosalus.pl/medycyna-naturalna/orzechy-laskowe-dla-zdrowia-i-urody-wlasciwosci-lecznicze-i-odzywcze/
https://www.smaczny.pl/artykul,sliwki_jako_zloty_srodek_na_zaparcia
http://www.sekretydiety.pl/dieta/album-wymiennikow-50kcal/owocowy/suszone-i-przetworzone/figa-suszona/



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz