Grzyby zawierają betaglukan, który podnosi odporność i reguluje apetyt, witaminy, minerały i inne cenne związki




Grzyby zawierają cenne witaminy i minerały.  Chityna i betaglukan stanowią podstawę preparatów na odchudzanie i regulowanie apetytu.

Tegoroczne lato nie obrodziło zbytnio owocami, za to jesień w co niektórych miejscach Polski zasypuje nas grzybami 😉. Codziennie od dobrego miesiąca, rano lub po południu, gdy wracam z pracy widzę całe chmary grzybiarzy 😊.

Kurki, borowiki, prawdziwki, podgrzybki, maślaki, koźlaki, cukrówki, opieńki, boczniaki - na prawdę w tym roku mamy w czym wybierać. 

Jak zwykle najwięcej roboty jest przy obieraniu maślaków. Pamiętam, gdy dawniej moja babcia suszyła całe pęki grzybów na starodawnej kuchni. I ten cudowny aromat, gdy się wchodziło do pomieszczenia.

Kurki

Grzyby można marynować, suszyć albo przechowywać zamrożone. Moga zastąpić nam tradycyjne pieczarki. Świetnie wkomponuja się w jajecznicę, zupę, pierogi, pasztety, makarony, zapiekanki,  farsze i sosy. Warto je jeść ponieważ mają wiele walorów zdrowotnych i co ważne, z reguły rosną w miejscu, gdzie ręka człowieka ich nie dotyka. Nie są pędzone nawozami i pryskane szkodliwymi substancjami. Jak się okazuje, grzyby to nie tylko woda, ale i witaminy, minerały i inne związki. Mają wiele cennych właściwości. Woda stanowi sporo ich masy, bo aż 70%-80%, dlatego są niskokaloryczne. Zawieraja też białko, którego zdecydowanie najwięcej znajdziemy w młodych grzybach.

JAKIE WITAMINY I MINERAŁY ZAWIERAJĄ GRZYBY?

WITAMINY: A, B1, B2, B3, B5, C, D
MINERAŁY: potas, żelazo, wapń, fosfor, sód, miedź, mangan, cynk
INNE: białko, błonnik (chityna), węglowodany, aminokwasy, nienasycone kwasy tłuszczowe

WŁAŚCIWOŚCI GRZYBÓW

  • witamina A odpowiada za prawidłową pracę oczu, pozytywnie wpływa na cerę, włosy i paznokcie
  • cynk zapobiega wypryskom, wspomaga gojenie się ran
  • wspierają pracę układu nerwowego (witaminy z grupy B)
  • witamina B1 wzmacnia serce, poprawia przepływ krwi
  • witamina B3 obniża poziom złego cholesterolu
  • podnoszą odporność organizmu (betaglukan)
  • obniżają poziom cukru we krwi 
  • regulują apetyt i wspomagają odchudzanie (obecność chityny i betaglukanu)
  • oczyszczają jelita
  • poprawiają stan skóry
  • chronią przed starzeniem się organizmu (ergotioneina)
  • wykazują działanie przeciwnowotworowe (obecność betaglukanu)


Grzyby zawierają chitynę, jest to rodzaj wielocukru, którego nasze kwasy trawienne nie są w stanie rozpuścić. W przewodzie pokarmowym przybiera formę kleistego żelu. Z tego powodu grzyby są ciężkostrawne. Na bazie wyciągów z chityny są produkowane preparaty na odchudzanie. W tym przypadku ma ona za zadanie zmniejszać apetyt. Jej obecność hamuje wchłanianie węglowodanów i tłuszczy. Oprócz tego chityna pomoże wyregulować przepływ żółci i obniża poziom cholesterolu.


GRZYBY ZAWIERAJĄ BETA-GLUKAN I MOGĄ CHRONIĆ PRZED NOWOTWORAMI

Boczniaki, borowiki, podgrzybki, pieczarki (podobnie jak grzyby Shitake) zwierają beta-glukan (między innymi pleuran). Ten polisacharyd jest silnym przeciwutleniaczem. Beta-glukan bardzo pobudza aktywność komórek immunologicznych i wzmacnia odporność organizmu. Wzmacnia walkę miktofagów i limfocytów z bakteriami i wirusami. Podobnie jak chityna powoduje uczucie sytości po posiłku i tym samym reguluje apetyt. Ponad to obniża wysokie ciśnienie krwi i reguluje poziom glukozy (spowalnia jej wchłanianie z przewodu pokarmowego). Z jego zalet skorzyta także nasza cera. Skóra pod jego wpływem staje się bardziej nawilżona i elastyczna. Beta glukan ma zdolność oczyszczania jelit z zalegających mas kałowych. W aptekach możemy go otrzymać w formie tabletek, syropów.

Ergotioneina obecna głównie w boczniakach to rodzaj egzogennego aminokwasu, który wychwytuje wolne rodniki i zapobiega mutacjom komórkowym. Ze względu na skuteczne działanie antyrodnikowe często stanowi składnik kremów do pielęgnacji twarzy.

KOMU NIE ZALECA SIĘ GRZYBÓW?

Ze względu na ciężkostrawność grzyby nie są polecane dla małych dzieci do 3-4 roku życia, starszych osób i tych, którzy cierpią na dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

W przypadku grzybów jeśli się na nich nie znamy to nie wybierajmy się do lasu. Niestety często słyszy się o wielu przypadkach zatrucia grzybami, które różnie się kończą. Nie ryzykujmy życiem i zdrowiem własnym i swoich najbliższych. Gdy po zjedzeniu grzybów zauważymy, że źle się czujemy, najlepiej szybko skontaktować się z lekarzem. Nie lekceważmy żadnych objawów.


Źródła:
http://vumag.pl/styl-zycia/beta-glukan-i-jego-wlasciwosci/lr8xxb



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz