Dynia jej cenne właściwości lecznicze i wartości odżywcze





Mamy jesień, a więc sezon dyniowy ruszył pełną parą😊. Dynia to niezwykle cenne warzywo mające szereg fantastycnzych wartości odżywczych i niepodważalne właściwości lecznicze. Jest bardzo bogata w witaminy, minerały, przeciwutleniacze i inne związki istotnie podnoszące jakość naszego zdrowia i  dobrego samopoczucia😊.
Według różnych źródeł i przekazów dynia pochodzi z Ameryki. Na świecie uprawiane są jej różne odmiany, w tym jadalne i niejadalne, o różnych barwach: szaro-niebieskiej, zielonej, czerwonej, żółtej. U nas zdecydowanie najbardziej popularne są dynia olbrzymia i zwyczajna.
Przez to, że kaloryczność dyni jest nie wielka - zawiera zaledwie ok. 25 kcal/100g, aczkolwiek jej indeks glikemiczny jest dość wysoki - wynosi 75. Jest zalecana osobom dbającym o wagę, ale tak jak wszystko, dobrze ją jeść z umiarem.


Pestki dyni to również bogactwo witamin i minerałów - magnezu, selenu, potasu, fosforu, manganu i dużej ilości męskiego pierwiastka jakim jest cynk. Cynk zapobiega zapaleniu gruczołu krokowego u mężczyzn i przyśpiesza gojenie ran. Dzięki obecności kukurbitacyny pomagają naturalnie zwalczać choroby pasożytnicze tj. owsiki, glisty, lamblie, tasiemce i inne. Lekarze szczególnie zalecają kurację z pestek dyni  małym dzieciom. Na temat dolegliwości ze strony pasożytów możesz poczytać tutaj. Poza tym zawierają dobroczynne nienasycone kwasy tłuszczowe, które jak wiadomo wspierają pracę serca, mózgu, biorą udział w budowie hormonów i witaminy D.

Już niewielka filiżanka ugotowanej i rozdrobnionej dyni zawiera ok. 200% rekomendowanego dziennego spożycia witaminy A. Ta witamina jest bardzo ważna dla zdrowia oczu, poprawia widoczność w ciemności i chroni plamkę żółtą przed zwyrodnieniami.

JAK PRZYRZĄDZIĆ DYNIĘ?

Uniwersalny smak dyni powoduje, że świetnie smakuje na słodko jak i na słono. Z miąższu dyni przygotowywuje się pyszne zupy, puree, mus dyniowy, ciasta, można ją dodawać do sałatek, pieczywa, deserwów, poza tym robi się z niej różne przetwory min. dynia dobrze smakuje w formie marynowanej. Syrop z dyni i Pumpkin Spice Late robi sporą furorę w kawiarniach😊.




WITAMINY I MINERAŁY ZAWARTE W DYNI

Witaminy: A (beta karoten), B1, B2, B3, B6, B9, B11, C, D, E, K, PP
Minerały: potas, żelazo, magnez, cynk, kobalt, bor, wapń, fosfor, miedź,
Inne: błonnik, białko, węglowodany, nienasycone kwasy tłuszczowe (linolowy, oleinowy), aminokwasy (alanina, arginina, cystyna, glicyna, izoleucyna, lizyna, tryptofan)


WŁAŚCIWOŚCI LECZNICZE I ZDROWOTNE DYNI

  • obniża poziom złego cholesterolu we krwi
  • zmniejsza ryzyko miażdżycy i choroby wieńcowej serca
  • witamina B11 wspomaga produkcję płytek krwi i leczenie zabudzeń krzepnięcia krwi
  • reguluje pracę przewodu pokarmowego, niweluje zaparcia
  • przyśpiesza pasaż treści pokarmowej w jelitach i oczyszcza je z zalegajcych złogów
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • wspiera dobrą kondycję włosów, skróry i paznokci
  • hamuje procesy starzenia organizmu dzięki takim związkom jak karotenoidy i witamina E
  • działa przeciwzapalnie - min. witamina B2
  • potas reguluje ciśnienie krwi
  • odkwasza organizm
  • cynk wpiera zdrową prostatę i męskie narządy płciowe
  • ma właściwości przeciwwymiotne
  • reguluje pracę nerek
  • działa moczopędnie


Zawiera sporą ilość pektyn, dzięki tamu jest lekkostrawna, delikatna dla żołądka i całego przewodu pokarmowego.
Beta karoten (żółty, pomarańczowy, czerwony - w zależności od jej koloru) jest silnym przeciwutleniaczem. Organizm przekształca go w witaminę A. Chroni nasze komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i przed starzeniem się organizmu.

Jedzenie dyni jest bardzo zdrowe dla serca. Dyni przypisuje się zdolność obniżania wysokiego poziomu cholesterolu, a tym samym oczyszczania naczyń krwionośnych ze złogów cholesterolowych. Dzięki temu następuje lepszy przepływ krwi przez naczynia krwionośne, lepsze dotlenienie i odżywienie komórek organizmu. Gdy mamy zdrowe i elastyczne żyły i tętnice nie dochodzi do miażdżycy czy udaru mózgu bądź zawału serca.

Za dobry stan włosów, skóry i paznokci odpowiada witamina A, cynk, magnez, żelazo, potas i miedź. To wszystko znajdziemy w miąższu dyni i w jej pestkach.

Tryptofan bierze udział przy produkcji neuroprzekaźnika serotoniny, która odpowiada za dobry nastrój. Serotonina jest potrzebna do wyworzenia melatoniny, a ta z kolei poprawia jakość snu i ułatwia zdolność relaksowania się.


Źródła:
http://www.botanical-online.com/medicinalscucurbitapepoangles.htm



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz