Owoc kaki (persymona) - właściwości i wartości odżywcze





Ten egzotyczny owoc występuje pod wieloma nazwami - kaki, persymona, szaron, hurma, jabłko orientu. Pochodzi z Chin i Japonii. Kaki rosną na hebanowych drzewach, o rozłorzystych gałęziach. Pod względem klasyfikacji botanicznej persemona to jagoda, tak samo jak winogrono, pomidor czy awokado. W Polsce robi furorę od dobrych kilku lat. Patrząc na to jakie ma szerokie właściwości lecznicze i zdrowotne nie ma co się temu dziwić . Na rynku dostępne są różne odmiany kaki - jedne będą bardziej twarde i zbite w środku, a inne galaretowate.
Ma żółto - pomarańczowy kolor, słodki smak (niektórzy twierdzą, że zbliżony do śliwki lub moreli), a kształtem przypomina pomidora.
Można go dodawać do deserów, galaretek, do ciasta, sałatki owocowej, do koktajli, w formie musu można go podawać z naleśnikami, poza tym z kaki robi się pyszne dżemy, marmolady, można je także suszyć. Podobno dosyć ciekawie smakuje w połączeniu z kurczakiem.
Owoc kaki w 100g zawiera ok. 65 kcal. Jest zalecany dla osób, które pracują nad zdrową wagą i masą ciała.



OWOC KAKI - WITAMINY I MINERAŁY

Witaminy: A, C, B1, B2, B3, B5, B6, B9, E, K
Minerały: magnez, wapń, żelazo, fosfor, potas, sód, cynk, miedź, mangan, selen
Inne: błonnik (rozpuszczalny i nierozpuszczalny), karotenoidy, polifenole, katechiny, gallokatechiny, kwas betulinowy, luteina, zeaksantyna, kryptoksantyna, likopen


WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE OWOCU KAKI

  • poprawia samopoczucie i działanie układu nerwowego, wycisza
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • potas rozszerza naczynia krwionośne i obniża wysokie ciśnienie krwi
  • chroni i wzmacnia oczy
  • odmładza organizm dzięki dużej zawartości polifenoli
  • podnosi odporność organizmu ( duża dawka witaminy C)
  • poprawia stan cery, włosów i paznokci
  • zawiera pierwiastki budulcowe ważne dla kości i zębów
  • dostarcza dużej dawki energii
  • przyśpiesza metabolizm
  • poprawia trawienie i pracę jelit
  • przyśpiesza gojenie wszelkich ran wewnątrz organizmu i na zewnątrz
  • za sprawą kwasu betulinowego przyczynia się do apoptozy komórek nowotworowych (białaczka)

OWOC KAKI WZMACNIA OCZY

Luteina i zeaksantyna nadają roślinom żółto-pomarańczowy barwnik. Obydwa przeciwutleniacze odgrywają kluczową rolę w procesie dobrego widzenia. Luteina znajduje się głównie w obwodowej części narządu wzroku, natomiast zeaksantyna w jego środkowej części. Najwięcej luteiny i zeaksantyny znajduje się w soczewce i siatkówce (plamka żółta). Niwelują działanie wolnych rodników i chronią oko przed szkodliwym działaniem promieni UV. Im więcej tych barwników w gałce ocznej tym lepsza jego ochrona. Wyostrzają wzrok, chronią oko przed zaćmą, zwyrodnieniem plamki żółtej czy uszkodzeniem siatkówki. Także owoc kaki może być zalecany dla osób, które pracują godzinami przed monitorem. Obecne w nim polifenole mogą złagodzić zmęczenie oczu i uśmierzyć takie dolegliwości jak suchość i łzawienie czy podrażnienia spojówek.

PRZYŚPIESZA METABOLIZM

Spowolniony metabolizm powoduje, że przybywamy na wadze i część produktów pokarmowych zbyt długo zalega w naszym organiźmie. Owoc kaki zawiera składniki witaminowe i mineralne, które mogą usprawnić działanie naszej materii. 

Witamina C poprawia przyswajanie żelaza, które z kolei transportuje tlen do komórek. Tym samym zapobiega zmęczeniu i ułatwia spalanie. Jej obecność pomaga łatwiej usuwać tłuszcz z takich okolic jak uda, brzuch, pośladki. Ponadto witamina C bierze udział w syntezie noradrenaliny, substancji, która zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się tłuszczu.

Witaminy B1 i B2 ułatwiają spalanie węglowodanów, a witamina B6 uczestniczy w spalaniu białek i tłuszczy. Witamina B1 bierze udział w wytwarzaniu energii w mitochondriach. Współtworzy neurotransmitery odpowiadające za przekazywanie sygnałów w komórkach nerwowych. Ryboflawina zapoczątkowuje łańcuch reakcji prowadzący do przemiany aminokwasów w inne związki. Bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, które także odpowiadają za właściwą szybkość przemiany materii.

Błonnik rozpuszczalny ułatwia przyswajanie niektórych związków podczas trawienia w jelitach. Natomiast błonnik nierozpuszczalny ogranicza przedostawanie się lipidów do krwiobiegu i ułatwia wydalanie produktów przemiany materii. W jego obecności glukoza wchłania się dużo wolniej, dzięki czemu łatwiej nam kontrolować apetyt. Ma zdolność wiązania cząsteczek wody, przez co pęcznieje i zwiększa swoją objętość, a tym samym zapewnia dłuższe uczucie sytości. Przyśpiesza perystaltykę jelit i oczyszcza układ pokarmowy z toksyn.



ENERGETYCZNY NAPÓJ OWOC KAKI+WODA KOKOSOWA

2-3 owoce kaki
1 szklanka wody kokosowej

Owoce obieramy ze skórki i dokładnie blendujemy. Dolewamy wodę kokosową i dokładnie mieszamy. Taki napój uzupełni nam ważne elektrolity i odpowiednio nawodni organizm. Usuwa zmęczenie i ogranicza stres.



Źródła:
https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/persimmons.html
https://drhealthbenefits.com/food-bevarages/fruits/health-benefits-persimmon
http://www.phmd.pl/api/files/view/26183.pdf



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz