Dlaczego warto jeść banany???

 

 

Banany to ulubiony przysmak małp, ale i nie tylko małp. Są dostępne cały rok i powszechnie uchodzą za bardzo smaczne. W 100 g zawierają ok. 90 kcal, ale w zmian za to posiadają niepodważalne właściwości lecznicze i zdrowotne.
Rosną na wysokich drzewach – rodzaj byliny występującej w klimatach tropikalnych. Są bardzo delikatne, zwykle wytrzymują ok. 20-24 dni. Plantatorzy zrywają jeszcze niedojrzałe owoce i transportują je w chłodniach.
Pochodzą z Azji, natomiast do Europy sprowadził je Brytyjczyk – William Spencer Cavendish.Głowni producenci bananów to Kostaryka, Ekwador i inne kraje Ameryki Południowej, Indie, Afryka.
Banany to doskonałe źródło energii dla naszych mięśni, dlatego często sięgają po nie sportowcy. Sycą na dość długo i są lekkostrawane. Będą pomocne przy zaparciach i dolegliwościach ze strony żołądka. Duża zawartość potasu pozytywnie wpływa na serce i cały układ krwionośny. Są idealnym dodatkiem do mussli, owsianki, deserów, ciast, sałatek czy koktajli.

Co zawierają banany?

Witaminy: beta karoten, z grupy B ( B1, B2, B6, kwas foliowy, kwas pantotenowy ), C, D, E, K, PP (czyli wit. B3).
Minerały: wapń, potas, żelazo, miedź, magnez, mangan, fosfor, cynk, selen.
Poza tym : węglowodany, białko, błonnik, fitosterole, flawonoidy, olejki eteryczne.

WŁAŚCIWOŚCI BANANÓW

  • regulują ciśnienie krwi – obniżają wysokie ciśnienie tętnicze (potas)
  • zapobiegają skurczom mięśni
  • regulują perystaltykę jelit (błonnik)
  • zapobiegają wrzodom żołądka, łagodzą stany zapalne
  • hamują biegunkę
  • rozpuszczalny błonnik obniża poziom złego cholesterolu LDL
  • poprawiają samopoczucie (zawierają tryptofan -przetwarzany w hormon szczęścia serotoninę)
  • układ nerwowy-prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych (potas i magnez)
  • poprawiają pracę mózgu – pamięć i koncentrację (magnez)
  • ogólnie poprawiają zdolności intelektualne
  • łagodzą bóle menstruacyjne
  • zapobiega wrzodom żołądka
  • zalecany przy leczeniu anemii (żelazo)
  • wapń buduje układ kostny
  • uzupełniają utracone elektrolity- w trakcie ćwiczeń, intensywnego wysiłku
Często na półkach sklepowych widzimy zielone banany, jednak najbardziej lubiane są te żółte i dojrzałe. W przypadku tych zielonych skrobia w nich obecna jest dłużej trawiona przez żołądek, dlatego też zapobiega nagłym skokom glukozy we krwi.
Ciekawostkę stanowi fakt, że mocno dojrzałe banany z czarnymi plamkami na skórze wytwarzają cytokininę TNF – tzw. czynnik martwicy nowotworu – kacheksynę,  który niszczy komórki nowotworowe. Pobudza procesy fagocytozy i wzmacnia układ odpornościowy.
Skórka z banana bywa stosowana przy problemach z kurzajkami czy przy podrażnieniach po ukąszeniach owadów. Znana jest z właściwości wybielających zęby.

Jak to jest z tą czarną końcówką banana?

Tutaj też nie ma jednoznacznej opinii, dawniej zalecano je odcinać, gdyż mogły stanowić źródło zarażenia lamblią. Obecnie wielu lekarzy i dietetyków uspokaja i przekonuje, że nie stanowi takiego zagrożenia. Jednak już chyba tak się przyjęło, że chociażby w celach estetycznych raczej odrzucamy tą część owocu
Ich indeks glikemiczny waha się w granicach 60 IG, dlatego też nie mogą być zbyt często w diecie diabetyków. Co do ich obecności w  dietach odchudzających, zdania są podzielone i zależą od indywidualnych preferencji czy też połączeń z innymi pokarmami. Jednak zalecany jest umiar.