Taki mały szczypiorek, a może pomóc przy katarze siennym, słabych naczynkach i depresji

 

 

Przyszła wiosna i w kuchni znowu zapachniało zieleninką😉
Dziś trochę o szczypiorku, który jest bardziej traktowany jako dekoracja. A tym czasem  mało kto wie, że właśnie szczypiorek posiada wiele cennych właściwości dla naszego zdrowia. Kalorii ma bardzo mało (w 100 g około 30 kcal ), a witamin, minerałów i przeciwutleniaczy mnóstwo. Należy do tej samej rodziny co czosnek, cebula i por. Jadalne są zarówno jego kwiaty jak i łodyga. Jest dość łatwy w uprawie, można go hodować nie tylko na grządce, ale też dość szybko wyrośnie nam w doniczce na oknie.
Nadaje potrawom wyrazistości, dodawany jest do jajek, omletów, zup, majonezu, twarogu, past (jajeczna, rybna), surówek, sałatek, serów, wędlin.

 

 

Obecność takich związków jak siarka i olejki eteryczne zapewnia mu intensywny zapach i lekko piekący smak.
Tiosulfiniany – to cenne antyutleniacze min. dwusiarczan diallilu, trisiarczek diallilu i disulfid allilu propylu podczas rozrywania liści przekształcają się w allicynę (kruszenie, cięcie itp.). Natomiast allicyna ogranicza produkcję cholesterolu przez hamowanie enzymu reduktazy HMG-CoA w komórkach wątroby.
Dodatkowo wykazuje działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne.

CO ZAWIERA SZCZYPIOREK?

WITAMINY: A, B1, B2, B6, C, B9 (kwas foliowy), E, K, PP
MINERAŁY: siarka, żelazo, miedź, mangan, cynk, selen, bor, potas, wapń, sód, magnez, molibden, fosfor, kwas krzemowy
INNE: karoten, luteina, zeaksantyna, allicyna

 

WŁAŚCIWOŚCI SZCZYPIORKU:

  • wzmacnia odporność – witamina C
  • przy kaszlu zwiększa nawilżanie błon śluzowych dróg oddechowych (oskrzela, płuca)
  • wykazuje właściwości bakteriobójcze, wirusobójcze (tak jak czosnek zawiera allicynę)
  • hamuje przerost drożdży w przewodzie pokarmowym (E.coli,, salmonella, laseczka jadu kiełbasianego)
  • przyśpiesza gojenie ran (siarka, witaminy z gr. B)
  • poprawia stan cery, zapobiega trądzikowi
  • wzmacnia włosy
  • przyśpiesza trawienie
  • poprawia apetyt
  • źródło błonnika, chroni przed zaparciami
  • usprawnia pracę wątroby i woreczka żółciowego
  • oczyszcza organizm z toksyn dzięki związkom siarkowym
  • poprawia krążenie (obecność siarki)
  • witamina K zapewnia zdrowe i mocne kości (np: bierze udział w tworzeniu białka kostnego – osteokalcyny, która zapewnia właściwą gęstość kości )
  • kwas foliowy poprawia nastrój, zapobiega depresji
  • kwercytyna obniża poziom cholesterolu i zapobiega miażdżycy naczyń krwionośnych, udarom
  • pomocny na reumatyzm
  • działa moczopędnie
  • wykazuje działanie przeciwnowotworowe (cały przewód pokarmowy – jelito grube, żołądek, prostata)

 

 

Zawiera spore ilości choliny dzięki temu poprawia nastrój, ułatwia zasypianie, wspiera prawidłową pracę mięśni, a do tego pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację. 😃
Luteina i zeaksantyna to dwa antyoksydanty, które są niezwykle ważne dla zdrowia oczu, hamują stres oksydacyjny, chronią przed schorzeniami wzroku, w tym przed zaćmą.

 

Allicyna uwalnia tlenek azotu, który poprawia elastyczność naczyń krwionośnych (zapobiega sztywnieniu naczyń) i obniża ciśnienie krwi.

 

Kwercytyna to kolejny, ważny przeciwutleniacz, tzw. flawonoid, pigment roślinny. Zwalcza wolne rodniki i hamuje procesy starzenia organizmu. Zmniejsza ilość histaminy, która odpowiada za powstawanie alergii i stanów zapalnych w organiźmie. Ogranicza możliwość wystąpienia alergii sezonowych i pokarmowych – jest pomocna dla osób borykających się z uporczywym katarem siennym. Wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe (niszczy wirusa opryszczki) i przeciwbakteryjne. Poza tym, uszczelnia ściany naczyń krwionośnych i zapobiega zlepianiu płytek krwi.

PRZECIWWSKAZANIA:

Nie jest wskazany przy wrzodach żołądka, jelit, stanach zapalnych przewodu pokarmowego, woreczka żółciowego,trzustki, przy refluksie żołądkowym.Osoby uczulone na czosnek lub cebulę również mogą nie tolerować szczypiorku.